“Ik loop nu toch een half uur per dag, waarom voel ik me dan niet beter?!”

In mijn praktijk wordt me vaker dit soort vragen gesteld. We zijn bezig met een goed plan, gezond bewegen, meer ontspanning of meer grenzen bewaken. Stap voor stap pakken we aan wat nodig is om herstel te bevorderen. Maar een directe beloning is er niet altijd, soms is er sprake van lange termijn winst. Dan kan het voelen alsof hetgeen wat je verandert, geen nut heeft.

Maar is dat ook zo?

Soms zijn de dingen die je verandert wel een verbetering! Alleen merk je het niet gelijk.

Dit komt omdat het herstellen van een klacht, blessure of omgaan met een aandoening meerdere factoren heeft. Ik vergelijk het als een dj-mengpaneel of een geluidsinstallatie zoals hieronder op de afbeelding is afgebeeld. Misschien heb je aan het juiste knopje gedraaid, maar is er meer nodig voordat de muziek een beetje lekker klinkt.

Ben je dan bezig met iets nutteloos? Heeft het geen zin? Zeker niet! Als je goed bezig bent, is het tijd om te draaien aan het volgende knopje en daarna weer de volgende. Geduld, heb je hiervoor nodig. En gezond verstand, want soms moet je tegen je ongeduldige ik zeggen dat je wel goed bezig bent maar de beloning pas op de lange termijn voelbaar is.

Want als je overdag lichamelijk actiever wordt, wordt je slaapkwaliteit waarschijnlijk ook beter. Als je slaapkwaliteit beter wordt, sta je waarschijnlijk uitgeruster op. Als je uitgeruster opstaat, heb je misschien minder behoefte om eind van de dag een zak snoep leeg te eten. Als je hierdoor afvalt, wordt het wandelen misschien makkelijker voor je. Maar voordat al die factoren zijn beïnvloed, ben je wel even bezig.

Gelukkig kan je vaak wel op je gevoel afgaan. Als je voorbij gaat aan de angst dat het niet meer beter wordt, dat het te lang duurt en het hopeloos wordt, daarachter zit de geduldige ik die weet dat je de juiste stappen zet. Meer bewegen is goed. Grenzen bewaken is gezond. Dus wees geduldig en als jij wat gaat veranderen, bedenk dan welke resultaten jij op de lange termijn behaalt. Houdt je ogen op het einddoel gericht!

Meer weten?

Recent toegevoegde blogs:

“Ik loop nu toch een half uur per dag, waarom voel ik me dan niet beter?!” In mijn praktijk wordt me vaker dit soort vragen gesteld. We zijn bezig met een goed plan, gezond bewegen, meer ontspanning of meer grenzen bewaken. Stap voor stap pakken we […]
“Het lukt niet. Het gaat vandaag niet”. Ze loopt op de loopband, maar het valt zwaarder dan normaal. “Waarom stop je dan niet even?”, vraag ik. “Omdat dat voelt als falen”, zegt ze. We zijn snel geneigd om als het even tegenzit, door te zetten. Doorzetten […]