De methode Jan van Dixhoorn

Uitleg
Soms neemt de spanning in het lichaam zodanig toe dat je er klachten van ervaart. Denk bijvoorbeeld aan het ervaren van hartkloppingen, hyperventilatie of spanningshoofdpijn. Als deze klachten het gevolg zijn van een te hoge lichaamsspanning, zijn ze mogelijk op te lossen met adem- en ontspanningstherapie.

De methode van Jan van Dixhoorn gaat ervan uit dat je middels adem- en ontspanningsoefeningen je eigen lichaamsspanning kan verlagen. Je leert je lichaamsspanning beter te herkennen, hier eerder op te reageren en daardoor de klachten beter onder controle te krijgen. Hierdoor is het mogelijk dat de klachten niet meer voorkomen. Dit doe je door het vergroten van je interne zelfregulatie; het zelf kunnen verminderen van je lichaamsspanning op de momenten dat dit nodig is.

Het mooie van deze methode is, dat de die klachten spanningsgebonden zijn kunnen reageren. Dus ook klachten van angst en paniek, piekeren of een opgejaagd gevoel kunnen reageren op de ontspanningsoefeningen. Hierdoor is de methode van Jan van Dixhoorn een goede combinatie met cognitieve gedragstherapie.

Na een proefbehandeling van 4x, kan je goed beoordelen of de oefeningen effect opleveren, of iets meer geduld nodig is omdat je al op de goede weg bent, of deze methode niet zo goed bij je past. Omdat ik fysiotherapeut ben, kijk ik altijd zoveel mogelijk naar het lichaam, wat het nodig heeft om maximale ontspanning te bereiken. (Denk daarbij aan adviezen over rust en herstel, over adviezen tijdens inspanning en de algehele lichamelijke gesteldheid)

Achtergrond

De methode van Jan van Dixhoorn gaat er vanuit dat er een zogenaamde ‘ingang’ moet worden gezocht om clienten te laten ontspannen. Niet iedereen kan ontspannen bij dezelfde instructies. Daarom heeft de therapeut de keuze uit verschillende oefeningen, instructies en houdingen. De therapeut gaat samen met de client op zoek naar een mogelijkheid om te ontspannen.

Kenmerkend voor deze methode is dat de ademhaling vrij wordt gelaten. Er hoeft niet te worden geteld of op een aangeleerde manier te ademen.

Tijdens de behandelingen worden er door verschillende houdingen en bewegingen de ademhaling gestimuleerd om zijn eigen en meest functionele weg te zoeken.

Tevens worden door de meeste oefeningen de wervelkolom gestimuleerd. De wervelkolom heeft een grote functie tijdens het ademen; hij beweegt mee. Een ontspanning in de wervelkolom geeft een grotere totale ontspanning en een ontspannen ademhaling.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.methodevandixhoorn.com en op www.ademtherapie-aos.org.

Gouden combinatie
De combinatie tussen AOT en fysiotherapie is een ‘gouden combinatie’. Zeker voor mensen die kortademigheid of klachten ervaren tijdens inspanning kan het fijn zijn om naast de adem- en ontspanningsoefeningen ook wat theorie te leren over hoe het lichaam werkt en te oefenen op bijvoorbeeld loopband of fiets. Zo kan naast het aanleren van een functionele ademhaling ook praktische oefeningen gedaan worden om het functionele ademen tijdens inspanning aan te leren. En dit kan weer makkelijk worden volgehouden omdat de theorie achter klacht duidelijk is.

Als u vragen heeft over de behandeling kunt u altijd contact opnemen met de praktijk, voordat u een afspraak maakt.